Időkorlátos diéta. Milyen fajtái vannak?


Farkas Kitti Az időszakos böjt intermittent fasting az utóbbi időben lett népszerű, amit orvosként is támogatok, azzal a kitétellel, hogy 12 órát javaslok diéta alatt étkezés nélkül tölteni, és ebbe tartozzon bele az alvás időkorlátos diéta. Nappal, aktív időszakban azonban két étkezés között ne teljen el több, mint 6 óra. Ahogy már többször is kifejtettema napi háromszori étkezést javaslom testünk élettani működését alapul véve. Legyen szó diétáról, egészséges táplálkozásról, minimum 4, maximum 6 óra teljen el két étkezés között. De miért mondom azt, hogy diéta alatt ez ne legyen több, mint 6 óra?

Amennyiben az evést minden nap csak egy bizonyos időszakra korlátozzuk, a módszer sokaknak segíthet néhány plusz kiló lefaragásában. Erről egy kisméretű tanulmány számolt be, amely időkorlátos diéta is kiemelte: az étkezés 6 órára történő korlátozása ugyanúgy működhet, mint egy szigorúbb, 4 órás időkeret. A kutatók egy 8 hetes vizsgálat során időkorlátos diéta meg, hogy a két, korlátozott időtartamú étrend bármelyike hozzájárult az elhízott emberek esetében néhány kiló leadásához: megszabadultak kezdő testtömegük nagyjából 3 százalékától.

Ketózis dózis

S bár ez az étrend korábban divatossá vált, úgy tűnt, a régi módszerrel hatékony: csökkenti az emberek napi kalóriabevitelét. Az időkorlátozással történő étkezés az időszakos böjt egyik formájának tekinthető — mondta Krista Varady, tanulmányban résztvevő kutató, a Chicago-i Egyetem táplálkozástudomány-professzora. Az elv egyszerűnek tűnik: az emberek arra állnak rá, hogy a napnak csak bizonyos óráiban esznek, a időkorlátos diéta időtartamban pedig — a víz és a kalóriamentes italok kivételével — böjtölnek.

Nagyrészt azért, mert könnyű követni — mondta Varady professzor.

Időszakos böjt: biztonságos és hatékony módszer a fogyáshoz

Úgy tűnik, sokkal jobban kedvelik ezt az étkezési módot, mint más diétákat. Állati kísérletek alapján az időszakos böjt általában széleskörű hatást válthat ki, például csökkenti a gyulladás markereit a szervezetben, megváltoztatja a bélbaktériumok összetételét és serkenti a súlycsökkentést.

időkorlátos diéta a fogyás kódja

A laboratóriumi egerek azonban nem emberek — hangsúlyozta Időkorlátos diéta Varady. Hogy rájuk milyen hatással van a böjt laboratóriumi körülmények között, nem igazán tükrözi azt, amit az emberek tapasztalnak egy időkorlátos étrendnél. Az új tanulmányhoz Varady és kollégái kétféle étkezési tervet teszteltek.

Egész napos diétás étrend és receptek

Az egyiknél a résztvevők délután 3 és 7 óra között ettek, a nap további részében böjtöltek. A másik esetében az étrend egy nagyobb idősávot engedélyezett, délután 1 és 7 óra között ettek az alanyok.

Ezeket az időszakokat a időkorlátos diéta gyakorlati okokból választották. A 8 hét alatt mindkét étrendes csoport nagyjából testtömege 3 százalékát veszítette el átlagosan, míg az összehasonlításként melléjük rendelt csoport stabil maradt.

Optimális étkezési ablakok

A rövidebb időkorlátos étrend nem bizonyult hatékonyabbnak, mint a hosszabb. Összességében az időkorlátos étrendcsoportoknál nem mutatkozott változás a vér gyulladásos markereiben.

Ám kétségtelenül kevesebb kalóriát fogyasztottak a szokásos napi ételbevitelük során — körülbelül napi kalóriát, s ez mindkét csoportra jellemző volt. Varady elmondta: úgy gondolja, minden együtt okozza a fogyást.

Annak oka, hogy időkorlátot határoznak meg az étrendnél, csupán annyi, hogy az emberek nem szeretik számolgatni a kalóriákat — így ez az étkezés lényegesen egyszerűbb. időkorlátos diéta

időkorlátos diéta 900 kalóriás étrend

Fontos tudni, hogy az időkorlátos étrend első vagy első két hetében sokan hajlamosak fejfájásra, szédülésre és hányingerre — Varady szerint néhányan fel is adják. Ám amikor a szervezet hozzászokik az új étkezési módhoz, a tünetek elmúlnak. Ugyanakkor, ez a diéta sem való mindenkinek.

  • Hogyan fogyjak a hátamból
  • Mindmegette 90 napos diéta

Azok az emberek, akik gyógyszereket szednek — melyeket időkorlátos diéta kell bevenni — időkorlátos diéta lesznek képesek ilyen szigorú étkezési időtartamhoz igazodni. Azok pedig, akik reggelente időkorlátos diéta, nehezen fogják tudni tartani a szabályt, hogy délutánig ne egyenek semmit. Vagyis, szükség van némi változtatásra a napi rutinban.

Az sem világos, hogy a jelenlegi eredményekből miként lehet általánosítani — jegyezte meg dr. Emily Gallagher, a New York-i a Mount Sinai Icahn Orvostudományi Iskolájának endokrinológia, cukorbetegség és csontbetegség-szakértő professzor-asszisztens, aki nem volt a kutatás részese.

16:8 diéta – 8 óra evés, 16 óra pihenés

Mint mondta, a tanulmány főként es nőket foglalt magába, vagyis az eredmények mások lehetnek a férfiak és a hölgyek esetében, de korosztályok tekintetében is. Másik nagy kérdés, vajon az emberek tartani tudják-e ezt a diétát a való világban, s ezzel fenntarthatják-e a fogyást. Krista Varady kiemelte: ez az étkezési terv nem egy gyors megoldás, mely után vissza lehet térni a régi kerékvágásba és úgy enni, mint korábban.

Időszakos böjt: biztonságos és hatékony módszer a fogyáshoz Táfelspicc Egy biztonságos és hatékony út a fogyáshoz.

S miközben az étrend technikailag megenged bármilyen ételt, valószínűleg nem bölcs dolog gyorséttermi menükkel beborítani az asztalt abban a 4 vagy 6 órában, amikor étkezhetünk. A tanulmány a Acetil l karnitin hatása Metabolism szaklapban jelent meg. Forrás: napidoktor.

időkorlátos diéta kalória fogyás kg

Társadalmi Alapítvány munkáját, hogy tovább működtethessük az Életigenlők rákellenes médiaportált, kiadhassuk az Életigenlők magazint, rákszűréseket szervezhessünk, onko-segítő telefonos tanácsadással segíthessünk!

A rák ellen… Alapítványról időkorlátos diéta rakellen.